Hankintaketjut ja riskien tunnistaminen
Tänä päivänä suurimassa osassa tekstiilituotteista on "made in" merkintä. Se kertoo mistä tuotteen alkuperä on. Alkuperä määräytyy sen mukaan, missä valmistuksen viimeinen merkittävä työvaihe on tehty ja se on usein ompelu. Valmistusmaan merkintä ei kuitenkaan ole pakollista, mutta monet suosivat sitä. Valmistusmaa ei myöskään taa mitään tuotteen vastuullisuudesta tai valmistuksen työolosuhteista. Suurin tekstiilin ja muodin tuntimaa on Kiina.
Vastuullinen hankinta tarkoittaa, että yritys vapaaehtoisesti sitoutuu huomioimaan työntekijöihin ja -ympäristöön liittyvät näkökohdat osana niiden toimitusketjun hallintaa. Kansainvälisemmät yritykset kohtaavat yleensä moniulotteisempia vastuullisuuskysymyksiä. Vastuullisen hankinnan tulisi olla olennainen osa riskienhallinnassa kaikille tekstiili- ja muotialan yrityksille, etenkin tuotekategorioiden laajentuessa ja valmistusketjujen pirstaloituessa.
Yhteiskumppaneiden lukumäärä, tuotteet ja eri toimintamaat vaikuttavat riskeihin ja niiden vaihteluihin, mutta tyypillisiä vastuullisuusriskejä tekstiili- ja muotialalla ovat liiketoiminnan eettisyys, työajat, työntekijöiden järjestäytymisoikeus, palkkaus, tasa-arvoinen kohtelu ja lapsityövoima, työterveys ja työturvallisuus sekä ympäristöasiat, kuten jätteiden ja kemikaalien käsittely sekä toiminnan ilmastovaikutukset. On myös tärkeää tunnistaa rikitekijät kuten: Missä maissa valmistajat sijaitsevat ja mitkä ovat maiden / alueiden potentiaaliset riskit, Mitkä tuotteet tulevat riskimaista ja minkälaisia riskejä tuotteissa käytettyihin raaka-aineisiin sisältyy, Kuinka laaja tuotevalikoima on ja kuinka usein se vaihtuu?
Riskimaat ovat maita, joissa ihmisoikeus- ja ympäristöloukkausten riski on kohonnut. Siksi myös niissä toimiminen vaatii yrityksiltä erityistä huolellisuutta. Amfori BSCI on eurooppalainen vastuullisen tuontikaupan verkosto. Sen jäsenet ovat sitoutuneet parantamaan tuotantolaitosten ja -tilojen olosuhteita. Järjestön toimintaperiaatteet perustuvat yleisiin kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin. He julkaisevat vuosittain riskimaalistan. Esimerkiksi Kiina, Intia, Bangladesh ja Turkki luokitellaan riskimaihin. Ja Euroopassa mm. Bulgaria, Pohjois-Makedonia, Romania ja Ukraina. Vaikka maa ei olisi luokiteltu erikseen riskimaihin, siellä saattaa silti olla vastuullisuuteen liittyviä riskejä.
Vastuullisuuden hallinta
Yritysten välisiin yhteistöihin liittyviin asioihin on hyvä aina tehdä kirjallinen sopimus. Nämä ovat usein erilaisia ja tapauskohtaisesti räätälöityjä niin, että ne soveltuvat omaan käyttötarkoitukseen ja kattavat kaikki olennaiset näkökohdat mahdollisten riitatilanteiden varalta. Kansainvälisissä sopimuksissa on tärkeää muistaa sopia, mitä lakia sovelletaan ja sopimuksen teossa kannattaa Kansainvälinen kauppakamarin julkaisemia sopimusmalleja.
On asioita mitkä, olisi tärkeää sisällyttää sopimukseen. Näitä ovat muumuassa sopimuksen osapuolet, sopimuksen osapuolet ja kohde, toimitettava tavara / palvelu ja sen laatu sekä palvelu, hinta, maksuehdot, toimitusehdot ja viivästys, toimituksen virhe ja virheen seuraamukset, immateriaalioikeudet, sopimuksen voimassaolo, irtisanominen ja purkaminen, force majeure -ehto, sopimusmuutokset ja sopimuksen siirtäminen, salassapito, vahingonkorvaus sekä sovellettava lakia ja erimielisyydet. Lisäksi olisi hyvä liittää tuotteen speksaukseen liittyvät tiedot sekä ostavan yrityksen eettisyys ja ekologisuus ja niihin liittyvät vähimmäisvaatimukset. Näitä kutsutaan myös nimellä Code of Conduct eli eettiset toimintaperiaatteet. Näiden toimintaperiaatteiden laatiminen on vapaaehtoista ja sisältö on yritysten itse määriteltävissä. Kuitenkin periaatteiden lähtökohtana käytetään usein YK:n ihmisoikeuksien julistusta, YK:n lapsen oikeuksien sopimusta, YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevia periaatteita sekä kansainvälisen työjärjestö ILO:n keskeisiä sopimuksia. Toimintaperiaatteisiin koostuu kriteerejä ja vähimmäisvaatimuksia mitkä liittyvät esimerkiksi järjestäytymis- ja neuvottelu oikeuksiin, kohtuullisiin työaikoihin, työntekijöiden vähimmäisikään, työturvallisuuteen sekä eläinten ja ympäristön suojeluun.
Myös ostaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa yhteistyökumppaneiden mahdollisuuteen täyttää heille asetettuja vastuullisuuskriteerejä ja arvioimalla omia ostokäytäntöjä, tunnistaa toimintatavat, jotka voivat estää vastuullisuuskriteerien toteutumista. Muumuassa kohtuuttoman lyhyet toimitusajat, viimehetken muutokset tilauksiin sekä ostospäätösten tekeminen jatkuvasti pelkän hinnan perusteella ovat esimerkkejä ostokäytännöistä, jotka voivat vaikuttaa vastuullisuuskriteerien noudattamiseen.
Yritykset voivat käydä yhteistyökumppaneiden luona vierailulla ja käyttää ostajan tarkastuslistaa. Se on yritysten sisäinen työkalu, minkä avulla voi arvioida yleisiä turvallisuuteen ja työolosuhteisista kertoviin asioihin. Se on kuitenkin vain aputyökalu, mikä ei korvaa ulkopuolisen tahon tekemää auditiointia.
Ostajan tarkistuslistaa käytetään hyödyksi esimerkiksi yhteistyökumppaneiden riskiarvioinnissa tai toimintatapojen kehittymisen seurannassa. Yhteistyökumppaneille laaditaan myös toimittajakyselyillä. Lomake auttaa yritystä systemaattisessa ja yhdenmukaisessa tiedon keräämisessä sekä yhteistyökumppaneiden vertailussa. Sillä voidaan selvittää työntekijöiden ja ympäristökumppanin halua vastata vastuullisuuteen liittyviin kysymyksiin.
Kun halutaan osoittaa asiakkaille yrityksen sitoutuminen vastuullisiin toimintatapoihin ja niiden edistämiseen globaaleissa toimintaketjuissa, käytetään vapaaehtoisia vastuujärjestelmiä. Järjestelmien kriteerit koskevat kaikkia siinä mukana olevia tahoja tasa-arvoisesti sekä kriteerien täyttymistä seurataan ulkopuolisten tahojen toteuttamilla auditioneilla. Yleisimmät tekstiili- ja muotialan käytetyt vastuullisuusjärjestelmät ovat esimerkiksi Amfori BSCI ja Fair Wear Foundation.
Fair Wear Foundationin jäsenbrändit ovat sitoutuneet edistämään vaatteiden tuotanto-olosuhteita 11 eri maassa. Sen toimintaperiaatteet perustuvat yleisiin kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin ja vaatimuksena on mm. elämiseen riittävä palkka. Jäsenien tulee julkaista lista yhteistyökumppaneista ja kommunikoitava niitä koskevista huomautuksista.
Yritykset voivat hankkia vapaaehtoisia tuotesertifikaatteja. Ne tarjoavat yrityksille tietoa tuotteiden ja niiden raaka-aineiden valmistusketjusta. Sertifikaatilla yritys voi myös osoittaa asiakkaalle ja kuluttajalle sitoutumistaan kestäviin toimintatapoihin ja niiden edistämiseen. Yleisimmät käytetyt tekstiilituotteisiin soveltuvat ja sertifikaatit ovat esimerkiksi puuvillatuotteille soveltuvat GOTS-, Better Cotton Initiative. ja Reilun Kaupan puuvilla -sertifikaatit.
Tänä päivänä oletusarvona on, että yritykset tuntevat valmistamiensa tuotteiden tuotantoketjut ja olosuhteet sekä kommunikoivat niistä avoimesti. On myös olennaista, että yritys puuttuu mahdollisiin ilmeneviin epäkohtiin ja pyrkii vaikuttamaan niiden korjaamiseen. Yhteistyön päättäminen tulisi olla viimeinen vaihtoehto.